Мешканці багатоквартирних житлових будинків за підтримки ГО «Рада громадських організацій» м. Умані звернулися до суду з позовом до виконкому, Уманської міської ради та КП «Уманьтеплокомуненерго» про визнання неправомірними та скасувати рішення виконкому та міської ради про затвердження тарифів на теплову енергію, вважаючи їх незаконними.
В судових засіданнях нами було з’ясовано, що двоставковий тариф на тепло передбачає переплату на 30-40 відсотків від фактично використаної теплової енергії і планових витрат постачальником тепла.
Порядок формування тарифів на виробництво, транспортування, постачання теплової енергії та послуг з централізованого опалення і постачання гарячої води, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10.07.2006 р. № 955, яким передбачено, що розрахунок вартості наданих послуг з централізованого опалення визначається на підставі одно ставкових та двоставкових тарифів.
З 01.07.2009 року при двоставковому тарифі вартість 1 Гкал збільшилася на 30 % ( з 113,63 грн. до 148,38 грн.), вартість за 1 кв. м. опалюваної площі на 44 % ( з 0,91 грн. до 1,31 грн.).
В перерахунку із двоставкового тарифу на одно ставковий тариф вартість 1 Гкал становитиме – 258,88 грн., тобто на 37,00 % більша в порівнянні з одно ставковим тарифом, який діяв до підвищення.
Середнє значення вартості послуг у тарифах без ПДВ з 2009 року складає 1,9808 грн. на квадратний метр жилої площі.
Аналізуючи наведені показники встановлено, що темпи зростання середньої вартості комунальних послуг дорівнює 150,4 %.
Мінімальна заробітна плата у 2009 році визначена 605 грн., таким чином темпи зростання доходів громадян склада ли 137,5 %.
Отже різниця у темпах зростання тарифів та зростання доходів населення складає 12,9 % .
Що заборонено Антимонопольним законодавством України.
Одним із основних принципів державного регулювання цін/тарифів, відповідно пункту 3 ст. 30 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що відповідність рівня цін/тарифів розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.
Посадові оклади керівних працівників, заробітна плата яких є значною складовою затверджених тарифів, розраховані з порушенням галузевих Угод між Міністерством з питань житлово-комунального господарства України та Центральними комітетами профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення України.
У нових тарифах застосовано 40% планового розміру премії від тарифної ставки (окладу), при тому, що плановий розмір премії повинен визначатися не більше 25% від тарифної ставки.
Збільшення фонду оплати праці за рахунок премій призвело до збільшення собівартості послуг на 21,1 %.
1. З даних статуправління м. Умані видно :
а) – що з 1.03.2008 року (час застосування двоставкового тарифу на тепло) доходи громадян зросли на 7,6 % ( з 1204 грн. до 1291 грн.);
б) – що з 1.07.2009 року (наступне підняття тарифів на тепло) доходи громадян зросли на 8,8 % ( з 1298 грн. до 1411 грн. ).
У 2010 році статуправління не надало відомості про зростання доходів громадян, а тариф на тепло не змінювався.
У 2011 році доходи громадян зросли на 3,5 % ( з 1836 грн. до 1894 грн.).
2. А темпи зростання тарифів на теплопостачання у вказаних вище роках становить:
а) – з 1.03.2008 року (час застосування двоставкового тарифу на тепло) темп зростання тарифів на тепло складал о – 15,9 % ( 188,9 : 163,1 вартість 1 Гкал тепла при одноставому тарифі на тепло );
б) - з 1.07.2009 року (наступне підняття тарифів на тепло) темп зростання тарифів на тепло складало – 37,6 % ( 258,9 : 188,9 вартість 1 Гкал тепла при одноставому тарифі на тепло );
3. Застосування двоставкового тарифу ( з 1.03.2008 р.) :
Тампи зростання доходів громадян склало – 7,7 %
Темпи зростання тарифів на тепло склало – 15,9 %
При зростанні доходу громадян 7,7 % тарифи підняли на 15,9 % ( в двічі ).
Підняття двоставкового тарифу ( з 1.07.2009 р.) :
Тампи зростання доходів громадян склало – 8,8 %
Темпи зростання тарифів на тепло склало – 37,6 %
При зростанні доходу громадян 8,8 % тарифи підняли на 37,6 % ( в чотири рази ).
Третє підняття двоставкового тарифу ( з 1.02.2011 р.) :
Тампи зростання доходів громадян склало – 3,5 %
Темпи зростання тарифів на тепло склало – 5,8 %
При зростанні доходу громадян 3,5 % тарифи підняли на 5,8 % ( в півтора рази ).
4. В цілому за три роки (з 1.03.2008 р. по 01.02.2011 р.) застосування двоставкового тарифу, темп зростання тарифів на тепло складає – 68 % ( 273,5 : 163,1 вартість 1 Гкал тепла при одноставому тарифі на тепло ).
Як що взяти конкретно по будинкам, які обладнані лічильником обліку тепла, то в середньому по одному 70 – 100 квартирному житловому будинку, мешканці цього будинку переплачують в середньому по 30 – 40 тисяч грн.. в рік. До речі, ці переплачені громадянами кошти ідуть в кармани чиновникам різного рівня. Оскільки існує два рівня звітності у комунальних послугах.
Наприклад, в Умані є 110 житлових будинків, у яких встановлені лічильники тепла. З кож ного будинку чиновники, грабуючи населення отримують 30- 40 тисяч грн.. х 110 = 3 300 000 грн. – 4 400 000 грн. в середньому це 3 850 000 грн.
Крім того, ті будинки, у яких не встановлені лічильники на тепло, при такій же кількості отримання тепла, як і з лічильниками, мешканці таких будинків переплачують гроші біля 40 тисяч гривень щороку.
Шановні громадяни України, така злочинна схема існує по всій Україні. Задумайтеся над цим. Які кошти у вас грабують чиновники на кожному кроці, це у наданні послуг за тепло, це надання послуг з будинкоутримання і прилеглої території, води, газу, електроенергії.
Тому нам потрібно негайно підняти це питання по всій Україні, в кожному обласному і районному центрі підняти питання перегляду тарифів на житлово-комунальні послуги та приведенні їх у відповідність до фактичних витрат у міських радах, міськвиконкомах.
В разі не вирішення цих питань, необхідно звер татися до суду про визнання недійсними рішень про затвердження тарифів на комунальні послуги.