Відстрочка сплати податків: нові правила
Кабмін вдихнув життя в податкові новації. З 1 січня 2011 року уряд із завидною постійністю випускає свої Постанови на виконання Податкового Кодексу. Одним з таких документів стала постанова № 1235 “Про затвердження переліку обставин, які свідчать про наявність загрози виникнення або накопичення податкового боргу, і доказів існування таких обставин”.
Кабмін затвердив новий перелік обставин, які свідчать про наявність загрози виникнення або накопичення податкового боргу. А також оновлений список доказів існування таких обставин. Вони можуть стати підставою для розстрочення грошових зобов’язань або податкового боргу платника податків-боржника без винесення йому штрафних санкцій. “Якщо з яких-небудь підстав платник заборгував, але не має можливості виплатити саме сьогодні і просить відстрочити, то цим постановою врегульована саме процедура спілкування між платником і Державною податковою службою”, – підкреслює Валентин Гвоздій, керуючий партнер юридичної компанії «Гвоздій та Оберкович»
Стара історія
Спілкувалися обидві сторони з приводу відстрочки і до 2011 року. Тоді був свій механізм і процедура. Для того, щоб отримати право на відстрочку сплати податкового боргу, необхідно було звернутися до податкового органу за місцем реєстрації з відповідною заявою та докласти економічне обгрунтування. Це обгрунтування включало в аналіз фінансового стану платника податків, графік майбутніх погашення та документ, який підтверджував би, що платник у цілому є платоспроможним і, незважаючи на затримку, здатність погасити існуючий борг. Цих доказів було достатньо, щоб податковий орган прийняв позитивне рішення. Вони мали свій інтерес у відстроченні.
“Звернутися міг будь-який платник податку, який має певні фінансові складнощі. Він додавав аналіз свого фінансового стану, які підтверджують, що не надійшли якісь кошти, тому на даний момент недостатньо активів. І цього було достатньо. Податкова для себе формувала деякі показові коефіцієнти. І якщо хоча б один з них був негативним, то, навіть не дивлячись на скептичне до цього ставлення з боку працівників податкової, в принципі, вони йшли на зустріч платникам податків, так як були аінтересовани, щоб такий борг був погашений з часом. До того ж , їх крок назустріч платнику забезпечувала їх же зацікавленість у приховуванні податкової заборгованості по своєму регіону “, – запевняє Аліна Корецька, юрист юридичної фірми.
Ускладнена процедура
У новий перелік підстав для звернення за податковою розстрочкою віднесли загрозу банкрутства для юридичних осіб, відсутність майна у фізичних осіб для погашення податкового боргу, зайнятість в досить специфічній сфері, як, наприклад, інноваційна або науково-технічна діяльність, стихійні лиха, невиплати по бюджету.
“Можна сказати, що фактично переважна кількість платників податків зараз не зможуть звертатися до органів державної податкової служби з проханням пролонгації сплати податкового боргу. Оскільки механізм став більш недоступний”, – прогнозує Аліна Корецька.
Однак не всі юристи так категоричні. Ряд фахівців визнають той факт, що щоб довести необхідність розстрочки, тепер належить і попрацювати довше, і зібрати більше документів. “Якщо це стихійне лихо в регіоні, то про це повинен бути не просто висновок Торгово-промислової палати, як раніше обходилися. Тепер це має бути Указ Президента чи документ про стихійне лихо, затверджений Верховною Радою. Крім того, необхідна ще й довідка з органів місцевого самоврядування, що така-то біда сталася саме за місцем реєстрації такого суб’єкта господарювання та платника податків. Якщо це невиплата з бюджету, то треба отримати довідку про факт невиплати або затримки у головного розпорядника коштів, завідувачем цим питанням у конкретному регіоні. А саме – така-то сума не виплачена, і це є підставою для відстрочення сплати податків “, – уточнює Валентин Гвоздій.
Сьогодні, визнають юристи, для доказу права на відстрочку боргу платнику не завжди вистачить власних сил. Їм необхідно буде залучати додатково аудиторів, адвокатів, фахівців, які зможуть підготувати досконаліші й обгрунтовані висновки. Вони зможуть довести навіть право на податкову пільгу у разі наявності коштів на рахунку платника. Такі норми передбачені в роз’ясненнях.
“Наприклад, я керівник підприємства і в мене є ряд контрактів, і я зароблю на них багато грошей, але через півроку. Але на сьогодні в мене на рахунку достатньо грошей тільки для поточного обороту. Або купити сировину для подальшого виробництва або виплатити заробітну плату, якщо я не зроблю цих платежів, то завтра в мене все зупиниться, я більше нічого не зароблю, нічого не заплачу державі, і мені доведеться йти на банкрутство. Є такі ситуації виробничі. І такий діалог з податковою з платником теж передбачається “, – доводить Валентин Гвоздій.
Незакриті лазівки
Наявність переліку, впевнені фахівці, знижує ризик зловживань з боку органів контролю, які будуть розглядати питання про надання розстрочки. Але не остаточно. Наприклад, хоча б тому що норми постанов, які визначають докази, якими платник підтверджує несприятливі обставини, є не постійними, а відсильними. А значить, є загроза їх різного трактування. А якщо платник не отримає розстрочку від податкової – йому будуть нараховувати штрафні санкції. “Механізм розстрочення дуже важливий для платника податків, тому що в цей період зупиняється нарахування штрафів. Якщо ж боржник не розрахувався за податковими боргами і не зміг випросити відповідні органи відтермінувати сплату боргу, то штраф становитиме 10% від суми заборгованості, якщо платник сплачує борг в перші 30 каленадарних днів від того моменту, коли він повинен був заплатити, якщо він це робить після терміну в 30 днів, то сума буде становити 20%. Крім нарахованого штрафу, платнику буде нараховуватися ще пеня за несвоєчасну сплату, що становить 120% річного облікової ставки НБУ. Т.е, загалом належить виплатити пристойні суми “, – ошелешує Аліна Корецька.
http://www.uris-c.com.ua/2011/02/16/відстрочка-сплати-податків-нові-прав/
Центральный штаб спасення украинского предпринимательства, 050-163-63-29, 097-827-19-38
ВР про скасувала свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи та фізичної особи-підприємця
Вчора, 17 лютого, Верховна Рада України підтримала 3 законопроекти авторства Наталії Королевської, які суттєво спрощують ведення бізнесу в Україні: щодо скасування відповідальності за провадження господарської діяльності із застосуванням принципу мовчазної згоди (№ 6339), про внесення змін до законодавства у зв’язку з прийняттям Закону Україна “Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності” (№ 7065), а також про скасування свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи та фізичної особи-підприємця (№ 7516).
Коментуючи позитивне голосування у Верховній Раді одразу трьох законів з дерегуляції Наталія Королевська, голова Комітету з питань промислової і регуляторної політики та підприємництва, привела цитату Вінстона Черчілля «Там, де існує десять тисяч приписів, не може бути ніякої поваги до закону». За її словами, 17 лютого Верховна Рада зробила крок до скасування хоча б декількох з цих тисяч «непотрібних приписів».
Коментуючи прийняття законопроекту № 6339, Наталія Королевська зазначила, що «мовчазна згода» – це європейський принцип, за яким підприємець отримує право на ведення господарської діяльності якщо відповідні документи подані в повному обсязі і в установленому порядку, навіть якщо чиновник з якихось причин затягує видачу дозвільних документів.
В Україні принцип мовчазної згоди було введено в силу 30 грудня 2009 року, однак, у законодавстві існували колізії, що не дозволяють застосувати його на практиці. Зокрема, у статті 164 Кодексу України про адміністративні правопорушення була передбачена відповідальність за провадження господарської діяльності без отримання дозвільного документа. Законопроект № 6339 знімає цю колізію і дає «зелене світло» впровадженню принципу «мовчазної згоди» в практичне життя. «Таким чином нечисті на руку чиновники позбавляються можливості вимагати хабарі. «підвішуючи» рішення щодо видачі документів дозвільного характеру», – підкреслила автор законопроекту.
Метою іншого законопроекту Наталії Королевської (№ 7065), підтриманого Верховною Радою, також є ліквідація спірних моментів у відносинах між дозвільними органами та суб’єктами господарювання. Наталія Корлолевская нагадала, що закон «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» був прийнятий ще у 2005 році щоб гарантувати прозорість видачі дозвільних документів, знизити адміністративне і корупційний тиск на бізнес з боку місцевої виконавчої влади.
Однак, за її словами, позитивний ефект від цього закону не був отриманий, оскільки його норми знаходяться у конфлікті з нормами інших законодавчих актів. Законопроект приводить низку законів України у відповідність з нормами закону «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Крім того, Верховна Рада підтримала законопроект Наталії Королівської «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скасування свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи та фізичної особи-підприємця» (№ 7516), в якому запропоновано ввести принцип, за яким підприємницька діяльність в Україні буде проводитися без свідоцтва про державну реєстрацію.
«Чи може хто-небудь назвати будь-яку іншу функцію свідоцтва про державну реєстрацію, крім самого факту державної реєстрації? Більше того, ця єдина функція – встановлення факту держреєстрації дублюється ще й іншим чинним документом – випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Причому, відомості, які містяться в Єдиному реєстрі, вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою », – сказала Наталія Королевська, представляючи.
Законопроектом передбачено скасування свідоцтва про державну реєстрацію. Єдиним необхідним і достатнім документом, що підтверджує факт державної реєстрації і статус юридичної особи або фізичної особи-підприємця, встановлюється виписка з Єдиного реєстру.
«Норми, запропоновані законопроектом, дозволять суттєво здешевити і спростити ведення бізнесу. І державі стане простіше і дешевше працювати з бізнесом: зникнуть витрати на бланки суворої звітності, спроститься документообіг, стануть коротшими черги біля віконець держреєстраторів. Іншими словами, це один, але досить широкий крок у напрямку дерегуляції підприємництва », – підкреслила Наталія Королевська.
http://maidanua.org/static/news/2011/1298015406.html
Центральный штаб спасення украинского предпринимательства, 050-163-63-29, 097-827-19-38
Депутати проголосували за новий податок на DVD-R і флешки
Члени ПР, КПУ і Блоку Литвина вводять податок на флешки, DVD-R, ксерокси і принтери.
За ідеєю проекту, який внесли до Верховної Ради України народні депутати України Луцький М.Г. (ПР), Самойлик К.С. (КПУ), Зарубінський О.О. (БЛ), автори літературних, образотворчих, фотографічних творів, їх частин (уривків) та видавці таких творів мають право на отримання винагороди за відтворення примірників творів репрографічним способом і для цього винагороду виплачують:
1) особи, які здійснюють відтворення примірників творів репрографічним способом;
2) виробники і (або) імпортери обладнання і (або) матеріальних носіїв, із застосуванням яких можна здійснити репрографічне відтворення творів, зазначається на сайті www.zakonoproekt.org.ua .
Збір та розподіл винагороди за відтворення репрографічним способом примірників творів та їх частин (уривків) здійснюється визначеною законом уповноваженою організацією колективного управління.
Виробники, зазначені у пункті 2, виплачують винагороду у формі відрахувань (відсотків) уповноваженій організації впродовж 30 календарних днів після реалізації обладнання і (або) матеріальних носіїв.
Імпортери, зазначені у пункті 2, виплачують винагороду у формі відрахувань (відсотків) уповноваженій організації під час митного оформлення товару. Митне оформлення товару здійснюється на підставі довідки, що видається імпортеру уповноваженою організацією колективного управління після сплати цій організації відрахувань.
Особи, зазначені у пункті 1, зобов’язані самостійно надавати уповноваженій організації відомості, необхідні для збирання і розподілу коштів у строки, визначені цією організацією.
Виробники та імпортери, зазначені у пункті 2 зобов’язані самостійно надавати уповноваженій організації відомості про виробництво, імпорт і реалізацію (продаж) обладнання і (або) матеріальних носіїв. Установа і визначена уповноважена організація колективного управління мають право вимагати такі відомості.
Порядок збору відрахувань, розмір та умови виплати цих відрахувань, передбаченої у частині другій цієї статті, встановлюються Кабінетом Міністрів України. Кабінетом Міністрів України визначається також перелік обладнання і матеріальних носіїв, із застосуванням яких можна здійснити репрографічне відтворення творів.
Зібрані кошти розподіляються та виплачуються у таких пропорціях: авторам – 60 відсотків, видавцям – 40 відсотків.
За проект, вказується на сайті www.zakonoproekt.org.ua , проголосувало 249 депутатів, проти не виступив жоден народний депутат України. Всього в залі було зареєстровано 418 народних обранців.
У випадку, якщо рішення Верховної Ради України буде проголосоване у другому читанні без змін, то в Україні будуть також введені норми, подібні російському закону Микіти Михалкова про фактичний податок на флешки, DVD-R, ксерокси, принтери та інші обладнання і (або) матеріальних носіїв, із застосуванням яких можна здійснити репрографічне відтворення творів.
http://www.zakonoproekt.org.ua/
Центральный штаб спасення украинского предпринимательства, 050-163-63-29, 097-827-19-38